Blog - Google Blogger


Návod na používanie 

Využitie blogu v predmete biológia

HotPotatoes - tvorba interaktívnych cvičení

stiahnutie programu

 

príručky k programu:

super príručka 

autor: Danica Slašťanová

ďalšia príručka

rady od Vašej kolegyne Evy Dzurkovej


prepojenie cvičení do jedného celku nájdete v príručke.
Chcem Vás len upozorniť na dve veci.
1. Všetky uložené súbory"farebné zemiaky" a tiež vyexportované súbory "html ", ktoré chcete spojiť musia byť v jednom priečinku (+ samozrejme všetky obrázky).
2. Všetky názvy súborov (farebné zemiaky aj html) musia byť napísané bez diakritiky (dĺžne, mäkčene)

pracovné súbory 3.4

 zdroj: www.zborovna.sk

ON-LINE úlohy



ON-LINE úlohy je potrebné odovzdať vždy do nasledujúceho stretnutia


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ON-LINE úloha A1 

Navrhnite projekt na ľubovoľnú tému Štátneho vzdelávacieho programu z biológie. Návrh projektu by mal obsahovať rozpracované: 
 - ciele, kompetencie, metódy, prostriedky, úlohy pre žiakov, hodnotenie žiakov
pre ZŠ - prečítať si knihu Biológia pre ZŠ str. 7-18, 201-208
pre SŠ - prečítať si knihu Biológia pre SŠ str. 11-17, str. 64-98
všetci - Spoločná časť

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ON-LINE úloha A2

Spracujte vybranú tému z biológie na vyučovaciu hodinu pre interaktívnu tabuľu (podľa dostupnosti softvéru) v rozsahu 5 – 8 strán. K vyučovacej hodine napíšte krátku metodiku jej realizácie (ciele, kompetencie, metódy, prostriedky, formy, didaktický postup). 
ALTERNATÍVA 
S využitím digitálneho obsahu Planéta vedomosti pripravte vyučovaciu hodinu priamo na portáli. K navrhnutej vyučovacej hodine spracujte metodiku jej realizácie (ciele, kompetencie, metódy, prostriedky, formy, didaktický postup). V textovom dokumente použite aj náhľady obrazoviek vami pripraveného vzdelávacieho obsahu v prostredí Planéta vedomostí. 

NEZABUDNITE ANI!
Frekventant sa oboznámi s dokumentom „Organizácia záverečných prác“, ktorý je k dispozícii v menu Záverečná práca a skúška/Pokyny a Dokumenty
Frekventant absolvuje dištančnou formou seminár k záverečnej práci v rozsahu 10 hodín, ktorý je k dispozícii v menu Záverečná práca a skúška/ Dištančný seminár.
pre ZŠ - prečítať si knihu Biológia pre ZŠ str. 38-59, 156-189
pre SŠ - prečítať si knihu Biológia pre SŠ str. 98-123, 184-222

aké typy úloh môžete použiť v programoch na interaktívnu tabuľu pracovné súbory, ktoré sme používali na školení (keby náhodou niekto stratil :-) pracovné súbory,návody "ako sa to robí" (keby náhodou niekto stratil)

príklad vypracovanej práce

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

ON-LINE úloha A3

Vytvorte interaktívnu prezentáciu v aplikácii Microsoft PowerPointe na vybranú tému učiva Štátneho vzdelávacieho programu z biológie v rozsahu 8 – 10 snímkov.  
Prezentácia musí obsahovať:
- veľa obrázkov, menej textu
- rôzne animácie (pohybujúce sa obrázky)
- videá (odkaz na video)
- nelineárne hypertextové prepojenia (obsah, vysvetlenie pojmov, šípka doprava/doľava, domček)
- interaktívne animácie (kliknem na nejaký objekt a niečo sa mi objaví)
- interaktívne animácie v úlohách (kliknem na nejaký obrázok a objaví sa mi či je to "správne"/"nesprávne", "slniečko"/"mrak").  
- ak prezentácia obsahuje priamo aj video, pošlite mi prezentáciu zbalenú aj s videom
- problémové úlohy /SŠ/
- prezentáciu mi posielajte uloženú ako "Uložiť ako"-> "čistá prezentácia programu PowerPoint"

pre SŠ - prečítať si knihu Biológia pre SŠ str. 197-212, 141-154


NEZABUDNITE ANI!
Frekventant sa oboznámi s dokumentami „Príručka ku konzultácii zadania záverečnej práce“ a „Príručka ku konzultácii záverečnej práce“, a zároveň si vypíše Podklady k zadaniu záverečnej práce, ktoré sú dostupné v menu Záverečná práca a skúška.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

ON-LINE úloha A4

S využitím systému Hot Potatoes vytvorte interaktívny pracovný list v rozsahu 5-7 úloh k vybranej téme učiva biológie. 
Pošlite mi 5-7 úloh, ktoré vytvoríte v programe HotPotatoes. Nezabudnite dať do úloh obrázky (buď do otázok, alebo do odpovedí), môžu byť aj animácie (pohyblivé obrázky).
Pošlite mi zbalené do .rar, ktorý bude obsahovať - vyexportovaných do html 5-7 úloh + farebné "zemiakové súbory" + obrázky.  
- bonus: prepojte otázky tak, aby tvorili jeden celok (z 1. cvičenia sa prekliknem na 2. cvičenie ...)

ALTERNATÍVA 
V LMS Claroline vytvorte cvičenie s 3 otázkami rôzneho typu, pričom jedna otázka musí obsahovať obrázok.
Pošlite mi PrtScr otázok(pred/po vyriešení) vo Worde, ktoré ste vytvorili v Claroline. Zároveň mi tiež pošlite názov cvičenia a skratku/kód, zaradenie v  "Biológia" alebo "Modernizacia vzdelá ..."
Názov cvičenia a jeho skratku napíšte aj do Wordu.

oboznámte sa s textom v knihe "Biológia  pre ZŠ" str.59-121
oboznámte sa s textom v knihe "Biológia  pre SŠ" str.29-63, 123-134, 222-249

NEZABUDNITE ANI!
Frekventant sa oboznámi s dokumentami „Príručka ku konzultácii zadania záverečnej práce“ a „Príručka ku konzultácii záverečnej práce“, a zároveň si vypíše Podklady k zadaniu záverečnej práce, ktoré sú dostupné v menu Záverečná práca a skúška.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ON-LINE úloha A5

Vytvorte 5-10 položiek pre interaktívne hlasovanie k vybranej téme. Dbajte, aby Vami navrhnuté položky boli didakticky správne a poskytovali spätnú väzbu týkajúcu sa najmä úrovne porozumenia danej problematiky žiakmi. 
Otázky napíšte do PowerPoint.
- každú otázku na jeden "slide" aj s odpoveďami
- môžete doplniť obrázkami a pod.
- nezabudnite na úvodný slide s názvom testu, záver

NEZABUDNITE ANI!
Vypísať Podklady k zadaniu záverečnej práce, ktoré sú dostupné v menu Záverečná práca a skúška !!!
Posledný termín na vypísanie je deň, kedy sa uskutoční 5. deň školenia.


Cieľ - slovesá ku kongnitívnym cieľom


Slová vzťahujúce sa ku kognitívnym cieľom:
Prehľad kľúčových slov
Vedomosti
Pochopenie
Aplikácia
Analýza
Syntéza
Hodnotenie
Vymenovať
Zhrnúť
Riešiť
Rozobrať
Načrtnúť
Zhodnoť
Nazvať
Vysvetliť
Ilustrovať
Usporiadať
Vysloviť predpoklad
Rozhodnúť sa
Rozpoznať
Interpretovať
Vypočítať
Dedukovať
Dokázať
Odhadnúť
Ukázať
Popísať
Použiť
Nájsť protiklad
Schematizovať
Posúdiť
Definovať
Porovnať
Interpretovať
Porovnať
Napísať
Zmieriť
Poznať
Parafrázovať
Spojiť
Odlíšiť
Referovať
Oponovať
Spomenúť si
Odlíšiť
Manipulovať
Diskutovať
Doložiť
Porovnať
Uviesť
Demonštrovať
Uplatniť
Plánovať
Zaradiť
Stanoviť
Znázorniť
Premeniť
Modifikovať
Navrhnúť
Kombinovať
Oceniť
Povedať
Obhájiť
Zhrnúť
Posúdiť
Zostaviť
Zvoliť
Opísať
Odlíšiť
Ukázať
Tvoriť schému
Poskladať
Určiť
Označiť
Uviesť príklad
Vyskúšať
Skontrolovať
Vytvoriť
Odhadnúť
Zhromaždiť
Obmeniť
Dať do súvislosti
Skúsiť
Navrhnúť
Odmerať
Preveriť
Predpovedať
Experiment
Zaradiť
Vysvetliť
Vybrať
Označiť
Rozpoznať
Objaviť
Odhadnúť
Usporiadať
Určiť skóre
Zaznamenať

Roztriediť
Rozlíšiť
Zhrnúť
Revidovať

Tabuľka 3.1 Prehľad revidovanej Bloomovej taxonómie myslenia3

Zapamätávanie si • Pozorovanie a pamätanie si informácií.
• Poznanie dátumov, udalostí a miest.
• Pamätanie si hlavných myšlienok a konceptov.
Činnostné slovesá:
Vymenuj, nájdi, definuj, rozpoznaj, povedz, popíš, identifikuj, ukáž, označ, cituj, vymenuj kto, kde, kedy, čo, atď.
Porozumenie • Vysvetľovanie ideí a konceptov.
• Porozumenie informáciám a pochopenie významu.
• Interpretovanie faktov a ich porovnávanie.
• Usporadúvanie, zoskupovanie.
• Predpokladanie príčin a predpovedanie dôsledkov.
Činnostné slovesá:
Zhrň, popíš, interpretuj/vysvetli, porovnaj, predpokladaj, predpovedaj, rozlíš, parafrázuj, klasifikuj, usporiadaj, uveď príklad, odhadni, atď.
Aplikovanie
Používanie vedomostí v iných situáciách ako boli osvojované.
Používanie metód, konceptov, teórií v novej situácii.
Riešenie nastolených problémov využívaním získaných
zručností a vedomostí.
Činnostné slovesá:
Aplikuj, demonštruj, vypočítaj, dokonči, odlíš, usporiadaj, ilustruj, ukáž, vyrieš, prešetri, modifikuj, pozmeň, daj do vzťahu, vymeň, zorganizuj, objav, realizuj, použi, daj do súvislosti, atď.
Analyzovanie • Uvedomovanie si princípov.
• Identifikovanie a organizovanie podjednotiek v celku.
• Odhaľovanie skrytých významov a informácií.
Činnostné slovesá:
Analyzuj, oddeľ, usporiadaj, vysvetli, prepoj, klasifikuj, rozdeľ, porovnaj, vyber, usúď, dedukuj, diskutuj, atď.
Hodnotenie • Obhajovanie rozhodnutí a nasmerovania udalostí.
• Porovnávanie myšlienok, faktov.
• Zhodnotenie prínosu teórií, prezentácií, atď.
• Uskutočňovanie rozhodnutí na základe racionálnych argumentov.
• Overenie hodnôt, dôkazu, atď.
• Odhaľovanie subjektivity.
Činnostné slovesá:
Zhodnoť, rozhodni, priraď prioritu, otestuj, zmeraj, odporuč, vyber, vysvetli, rozsúď, rozlíš, podpor, uzavri, porovnaj, zhrň, posúď, atď.
Tvorenie • Nové nazeranie na veci a situácie.
• Používanie známych myšlienok na vytvorenie nových.
• Zovšeobecňovanie z poskytnutých faktov.
• Dať do vzájomných súvislostí vedomostí z rôznych oblastí.
• Predpovedanie a formulovanie záverov.
Činnostné slovesá:
Skombinuj, integruj, modifikuj, preusporiadaj, nahraď, naplánuj, vytvor, vymysli, naplánuj, priprav, formuluj, priprav, zovšeobecni, preformuluj, atď.

Obsah knihy k 2.dňu školenia

Obsah knihy k 1.dňu školenia

stiahnuť

Formulácia cieľov - doplňujúci materiál


Formulácia cieľov:
Existuje viacero  definícií cieľov, jedna z nich hovorí, že cieľ je „ideálna predstava toho, čo sa má v činnosti dosiahuť“ (Pedagogický slovník, 1965, s. 32). Podľa Tureka (2005) môžeme ciele rozdeliť na všeobecné, čiastkové (rámcové) a špecifické. Všeobecné ciele vnímame ako vyjadrenie určitého ideálu a všeobecných požiadaviek. Čiastkové ciele predstavujú určitú konkretizáciu všeobecných cieľov na ciele určitého typu školy alebo cieľ určitého študijného či učebného odboru. Špecifické ciele majú jednoznačne definovať, ktoré konkrétne vedomosti, zručnosti, návyky, postoje, schopnosti a kompetencie si má žiak osvojiť, do akej hĺbky a za akých podmienok.
Jedna z viacerých klasifikácií rozdeľuje ciele na kognitívne, afektívne a psychomotorické. V rámci kognitívnych cieľov sa od žiakov vyžaduje, aby si zapamätali a dokázali spomenúť na určité informácie, resp. na základe svojich intelektuálnych schopností zistili, určili, či odvodili význam nejakej skutočnosti alebo informácie a zaradili túto informáciu do vzťahu a súvislosti s predchádzajúcimi poznatkami. Takže cieľ by sa nemal týkať len zapamätania si všeobecne prijímanej správnej odpovede na určitú otázku.
Afektívne ciele sa týkajú prejavov emocionálneho správania – citov, postojov, preferencií, hodnôt. Predstavujú učenie sa procesom. Napr. cieľom môže byť vedomie, že rôzne rasové a etnické skupiny sa líšia v tom, aké správanie očakávajú a považujú za štandardné. Konkrétnejší cieľ – žiaci dokážu komunikovať so spolužiakmi z iných etnických, resp. rasových skupín vhodným spôsobom.
Psychomotorické ciele sú založené na schopnostiach pozorovania, počúvania, rozprávania, jemnej a hrubej koordinácii svalov a svalových skupín (hlavne v telesnej výchove, pracovnom vyučovaní, estetickej výchove).
Správna formulácia cieľov si vyžaduje dodržanie istých požiadaviek (Turek, 2005, s. 12-13):
a)      konzistentnosť – podriadenosť nižších cieľov vyšším. Cieľ témy vychádza z cieľa tematického celku, cieľ tematického celku z cieľa vyučovacieho predmetu.
b)      primeranosť – ciele majú byť primerané možnostiam a schopnostiam žiakov a učiteľov a reálnym podmienkam vyučovacieho procesu.
c)      vyjadrenie v pojmoch výkonov žiakov, študentov – ciele majú vyjadrovať, čo žiaci vedia, dokážu na konci aktivity, vyučovacej hodiny a pod.
d)     jednoznačnosť – ciele majú vyť formulované tak, aby sa nedali vyložiť viaczmyselne ani učiteľmi ani žiakmi.
e)      kontrolovateľnosť, merateľnosť – vyžaduje konkrétnosť cieľov, čo umožňuje vyjadrenie, do akej miery sa ciele dosiahli.
Ak formulujeme špecifické ciele, musíme si uvedomiť, že existujú viaceré taxonómie cieľov. Snáď najznámejšou je Bloomova taxonómia vzdelávacích cieľov, ktorá bola upravovaná a dnes sa používa ako revidovaná Bloomova taxonómia cieľov, ktorá rozlišuje šesť stupňov poznávacích procesov (Turek, 2005, s. 14-17):
  1. Zapamätanie (poznanie konkrétnych faktov, poznatkov, termínov, postupov, zásad, noriem, pravidiel, kritérií, zákonov, teórií, t. j. pamäťové reprodukovanie daných prvkov učiva). Na tejto úrovni sa pri formulácii cieľov používajú aktívne slovesá: definovať, napísať, spoznať, opakovať, reprodukovať, doplniť, opísať, priradiť, vybrať, určiť a pod.
  2. Porozumenie (porozumenie významu obsahu informácie v slovnej, obrazovej alebo symbolickej podobe). Pri formulácii cieľov sa pracuje s aktívnymi slovesami: ilustrovať, vysvetliť, vyjadriť vlastnými slovami, rozlíšiť, nakresliť, načrtnúť, vyplniť, vyjadriť inou formou a pod.
  3. Aplikácia (znamená správne použitie  abstrakcií a zovšeobecnení – teórií, zákonov, vzťahov, metód, postupov, pravidiel v konkrétnych situáciách). Aktívne slovesá: aplikovať, demonštrovať, nakresliť, riešiť, vyčísliť, vypočítať, vyhľadať, navrhnúť, plánovať, usporiadať a pod.
  4. Analýza (komplexná informácia sa analyzuje na prvky, určuje sa ich hierarchia, určujú sa vzťahy a interakcia medzi prvkami). Aktívne slovesá: rozlíšiť, špecifikovať, rozčleniť, klasifikovať, dedukovať, urobiť rozbor a pod.
  5. Hodnotenie (kontrola a kritika, rozhodnutie, či myšlienky, vzťahy, metódy, výtvory zodpovedajú daným kritériám a normám z hľadiska presnosti či efektívnosti). Aktívne slovesá: argumentovať, obhájiť, rozhodnúť, oponovať, posúdiť, zdôvodniť, zhodnotiť a pod.
  6. Tvorivosť. Aktívne slovesá: generovať (napr. navrhnúť možné riešenia hypotézy), plánovať, produkovať a pod.
Taxonómiu špecifických afektívnych a psychomotorických cieľov vytvoril napr. de Block (Turek, 2005, s. 22-24). V afektívnej oblasti rozlišuje štyri úrovne:
  1. Znalosť: akceptovať poznámky, vedieť si uvedomiť a pod.
  2. Porozumenie: akceptovať názory iných, správne reagovať na predpisy, klásť relevantné otázky a pod.
  3. Aplikácia: akceptovať normy a hodnoty, spolupracovať v skupine, aplikovať normy a pravidlá a pod.
  4. Integrácia: spontánne reagovať na pravidlá a predpisy, spontánne aplikovať normy a správať sa podľa pravidiel, iniciovať spoluprácu a pod.
V psychomotorickej oblasti tiež kategorizuje do úrovní:
  1. Znalosť: ukázať, spoznať zvuk alebo vôňu, zaujať správny postoj, povedať správny postup a pod.
  2. Porozumenie: zložiť alebo rozložiť niečo známe, vyskúšať, demonštrovať a zdôvodniť postup činnosti a pod.
  3. Aplikácia: vyrobiť, zostrojiť, vyskúšať, opraviť, prispôsobiť, zručne používať a pod.
  4. Integrácia: pracovať presne a rýchlo, vykonávať činnosť bez zaváhania, robiť bezchybne a pod.

Možnosti DT pri realizácii výučbových cieľov v biológii i v iných predmetoch sú rozsiahle. Počítač, resp. notebook s pripojením na internet, projektor, príp. interaktívna tabuľa, edukačný softvér, softvéry k práci s interaktívnou tabuľou, programy na vytváranie testov, krížoviek, kvízov, hlasovacie zariadenia, digitálne fotoaparáty, kamery a pod. sa výraznou mierou podieľajú na dosiahnutí výučbových cieľov – či už všeobecných, čiastkových alebo špecifických (predmetových)  a to vo všetkých oblastiach – kognitívnej, afektívnej i psychomotorickej.